Blog, Jó gyakorlatok - bemutatás, NEA, Vita, Vitakultúra fejlesztése

Vitákra felkészítő játékok – OH kártyákkal

Az OH kártyák is alkalmasak a Dixit kártyáknál bemutatott történet mesélésre, vagy az objektív és szubjektív nézőpontok fejlesztésére. Elsősorban terápiás kártyaként használják, mert az aktuális érzelmi, és kognitív állapottól függ, hogy mit látsz bele a képbe, mi szólít meg rajta. A legtöbb kártya téglalap alakú, azonban az INUK kör, így még több lehetőség nyílik a nézőpontok gyakorlására.

Ha mélyebb, vezetettebb beszélgetésekkel szeretnéd fejleszteni a kommunikációs képességeidet, akkor a Körvonal paklik és kérdések szintén jók lehetnek. Minden kártyán találsz 1-1 kérdést, amely lehet mélyebb, érzelmileg jobban megérintő, vagy akár vicces is. Akár csapatépítésre, akár baráti találkozók beszélgetés kezdeményezője lehet. A vitára nem csak úgy lehet felkészülni, hogy érveléstechnikai feladatokat oldasz meg, hanem úgy is, ha beszélgetsz másokkal, és reagálsz a mondataira, aktívan figyelsz, és tovább lendíted a beszélgetést. Ekkor az aktív/értő figyelmed, a reagáló képességed és az empátiád tud fejlődni.

Kis (színes) papírokra Te is írhatsz kérdéseket, és egy kis zsákocskából húzva témára, vagy személyre szabva tudsz kérdezni. Vagy akár ha kérdezéstechnikából szeretnél fejlődni, akkor állításokat is írhatsz, amelyet ki kell találni. Tulajdonképpen vezetett barkóbaként is tekinthetünk rá.

A kérdezéstechnikát nagyon jól fejlesztik a Fekete történetek, vagy ha inkább vidámabb tematikával szeretnél készülni, akkor a Szivárvány történetek.

Ha logikai fejtörőkkel szeretnél készülni a vitára, akkor a Mindtrap kiadásait tudom ajánlani. Fejtörők, amelyek rámutatnak a kiskapukra. Azt is mondhatnánk „dobozon kívüli gondolkodásra” sarkallnak.

Bármelyik kártyát is választod a kommunikációs készségeid fejlesztésére, az érveléstechnikád-, a szemléleted- és a vitakultúrád fejlesztésére, biztosan élvezni fogod a felkészülést, és a tanulási folyamatot. A játékok flow élményt is okozhatnak, játszva tanulsz és fejlődsz.

Készült a NEAO-KP-1-2024/2-000739 számú projekt keretében.