Blog, Jó gyakorlatok - bemutatás

Vajon mindenki tud mindent? – Közös ismétlés

A Lille-ben töltött napok során tanultam egy új módszert, amit egy tananyag közös ismétlése során próbáltam ki. A módszer minden lehetséges eszközt tartalmaz: csoportmunka, időnyomás, egymás értékelése, érvelés, prezentáció. Nézzük, hogy működött a gyakorlatban!

A fordított tanterem módszereit használom a legtöbb órámon. A frontális oktatás helyett így gyakorlatorientált feladatokat adok a hallgatóimnak. Az elmúlt héten a félév első felét ismételtük át. Ehhez egy nagyon jó tippet kaptam a franciaországi tanulmányi utamon. A módszer lényege:

  • a hallgatókat csoportba osztjuk;
  • minden csoport egy-egy kérdést, témát kap;
  • a csoportok megadott ideig dolgoznak a témán;
  • az idő lejárta után a csoportok helyet cserélnek, és az előző csoport munkáját folytatják;
  • az előző csoport által írtakat ellenőrizniük kell, ami történhet kiegészítéssel, kihúzással (ehhez érvelni is kell);
  • a végén közös megbeszélés következik;
  • az oktató mindeközben segíti a hallgatókat, járja a csoportokat.

A hallgatóimat 5 csoportba rendeztem, mert ennyi témám volt. Így 1-1 csoportba 6-7 hallgató került, és mind az öt témán dolgozniuk kellett, 10-10 percet kaptak rá. Az utolsó kör végén a náluk lévő témát kellett prezentálni 2-2 percben, és ezt közösen beszéltük meg. A témákhoz 2-3 segítő kérdést írtam fel, volt, ahol egy bekezdésnyi esetet is írtam. A feladatmegoldás közben folyamatosan látogattam a csoportokat, a megbeszélésüket figyeltem, segítettem, ahol elakadtak, felhívtam a figyelmüket arra, ha valamire még nem érkezett válasz.

A tapasztalatok és egyben fejlesztési javaslatok:

  • A rendelkezésre álló idő: az első körben szükség van a 10 percre, a további körökben már gyorsabban átbeszélték a témákat, így ott 8-6-4 perc is elegendő.
  • A témákat jól át kell gondolni, a kapcsolódó kérdéseket félreértés nélkül kell megfogalmazni.
  • Esetünkben a hallgatók az utolsó körben náluk lévő témát prezentálták. Érdemes lehet azt is megcsinálni, hogy az utolsó kör után mindenki visszakapja az eredeti témáját, és azt foglalják össze (hiszen azzal töltötték el a legtöbb időt).
  • A prezentációk után hagyjunk időt a megbeszélésre, különösen a csoportmegbeszélés során felmerült kérdéseket illetően.
  • A papírok/témák voltak fix helyen, a csoportoknak kellett a témához menni. Ragaszkodtam ahhoz, hogy álljanak fel, keressék meg a következő témájukat, és ne a papírt adogassák egymás között. Ez a mozgás a kikapcsolódást szolgálta.

Összességében jó tapasztalat volt azt látni, hogy a hallgatóknak mi maradt meg az elmúlt pár hétből, hogy állnak meg a felszínen és hol mernek mélyebben belemenni a témába. A módszert jónak gondolom az ismétlésre, a fenti észrevételekkel együtt érdemes kipróbálni 🙂 Ha bármilyen kérdés felmerül, az info@kreativoktato.hu e-mail címen szívesen adunk további felvilágosítást.