Aktualitások, Blog, Hír, Jó gyakorlatok - bemutatás

Csapatverseny a jeopardylabs.com segítségével

Udvari Bea, 2022. január 3.

A Jeopardy egy brit TV-műsor volt, amelyben a versenyzők különböző témakörökből különböző nehézségű kérdésekkel találkoztak (illetve a válaszokat látták, és ahhoz a kérdést kellett megfogalmazniuk). Az a versenyző nyert, aki a legtöbb pontot szerezte. Nagyon hasonlított erre a Vágó István által vezetett Mindent vagy semmit játék. Karsai Krisztina javaslata alapján ez a játék a tanterembe is bevihető. Kipróbáltuk!

A fordított tanterem módszer félév közepi felmérése során azt a visszajelzést kaptam a hallgatóktól, hogy szeretnének több csapatok közötti versenyt. Így a félév második felében azon gondolkoztam, hogy ezt hogyan lehetne izgalmassá és érdekessé tenni. Egy beszélgetés során ajánlották nekem a jeopardylabs.com oldalt. Nagyon megtetszett a logikája, és pár perc alatt rájöttem a használatára. Külön előnye az, hogy regisztráció nélkül is használható (tábla építésére is), és az adatbázisban rengeteg tábla elérhető és használható. A használatához az angol nyelv alapismerete szükséges.

A szorgalmi időszak utolsó hetén magyar (2 forduló) és külföldi hallgatókkal (1 forduló) is kipróbáltam saját készítésű táblákkal. A tapasztalataim:

  • Mindkét csapattal nagyon jól sikerült a csapatverseny. Volt tét is: a december 6-i órámon egy Mikulás-csomag (mi más? ?), a december 8-i órán pedig csoki.
  • Mindkét játékba tettem be fura kategóriákat („Tudja a görcs”, illetve „What the hell is it?”), ami egyből felkeltette a csapatok kíváncsiságát, jó hangulatot teremtett, és a kockázatvállalási hajlandóságuk is nőtt. ?
  • A tapasztalat szerint a kétfordulós izgalmasabb volt, mert az egyfordulósnál gyorsan eldől(het), hogy ki vezet, és ez demotiválhatja a többi csapatot.
  • A játék során jó, ha van egy segítő. Egy személyben voltam az időmérő, a technikai szakember, a moderátor és annak figyelője, hogy melyik csapat jelentkezik először rossz válasz esetén.
  • A játékkal nagyon szuper volt átismételni a félév során tanultakat. Én is láttam, hogy mire emlékeznek a hallgatók.
  • A szabályok alakítására pedig végtelen lehetőség áll rendelkezésre. Az egész tábla összeállítása pedig pillanatok alatt megvolt.
  • A Kahoot!-tal ellentétben ez azért tetszik, mert a csapatok maguk dönthetnek, hogy milyen értékű (és nehézségű) kérdésre akarnak válaszolni. Valamint azért, mert a csapatoknak nem kell az internettel bajlódniuk.

Az alábbi szabályok szerint játszottunk:

  • 4 fős csapatok voltak. A hallgatók maguk választhattak csapatokat.
  • Minden csapatnak ki kellett találnia egy csapatnevet.
  • A csapatok sorrendjét a wheelofnames.com segítségével kisorsoltuk.
  • A csapatok választottak egy témakört és azon belül nehézségi fokot. A kérdés elhangzása után 20 mp-ük volt arra, hogy a kérdésre válaszoljanak.
  • Jó válasz esetén a csapat megkapta a pontot.
  • Rossz válasz esetén a csapattól levontuk a pontot, és megnyílt a lehetőség más csapat előtt. A leggyorsabban jelentkező csapat válaszolhatott először (jó válasz esetén megkapta, rossz esetén elveszítette a pontot).
  • A legtöbb pontot szerző csapat nyert.

Az általam készített kérdéssorok itt érhetők el:

Mindenkinek ajánlom ezt a játékot: egyszerűen használható, jó módszer az ismétlésre (is), és a csapatjáték miatt a hallgatók egymással is kommunikálnak.