Udvari Bea, 2022. április
2022. március végén 1 hetet töltöttem Lille-ben, a Université Catholique de Lille által szervezett Nemzetközi Héten vettem részt. A hét központi témája a fenntartható fejlődési célok és az innovatív oktatásmódszertani eszközök voltak. Két olyan téma, ami a szívem csücske.
A Lille-i kollégák rendkívül barátságosan fogadták az 54 résztvevőt a világ minden tájáról: Ázsiából, Afrikából, Európából és Amerikából vettünk részt a Nemzetközi Héten. A hét egyik legtanulságosabb pontja az volt, amikor Jean-Charles Cailliez professzor előadásában az innovatív oktatásmódszertani eszközökről hallgathattunk előadást. Az alábbiakban szeretnék néhány gondolatot megosztani:
- Napjainkban a kollaboratív tanulásra (tanításra) van szükség.
- A professzor úr gondolata szerint „A legjobb módja a tanításnak a tanulás. A tanulás legjobb módja a tanítás.” A hallgatókat kérdezői szerepbe helyezi. Ezt gyakran úgy is teszi, hogy a hallgatóktól kér a tananyaghoz kapcsolódó kérdéseket. Ezeket utána a nehézségük szerint piros-zöld-fekete kategóriába sorolja. A vizsgára való felkészüléshez ezeket a kérdéseket közzéteszi.
- Az innovatív oktatás ne cél legyen, hanem egy eszköz, amivel szeretnénk az oktatási céljainkat elérni.
- Egy jól bevált eszköz nem biztos, hogy a mi esetünkben is működik. Mindig gondoljuk át, hogy a mi céljainkhoz, stílusunkhoz, hallgatói csoportunkhoz az adott eszköz hogyan passzol. Alakítsuk át saját magunknak, a saját igényeinknek, céljainknak megfelelően.
- Az együttműködésre épülő tanulásnak több formája van. Például minden csapat kap egy kérdést, témát, egy bizonyos ideig dolgozhatnak rajta, majd cserélnek. (Ezt én is kipróbáltam. Itt található a bejegyzés.)
- Minden óra végén érdemes visszajelzést kérni a hallgatóktól: 1 pozitív és 1 negatív dolgot írjanak az órával kapcsolatban. Ez segíti az oktatót a fejlesztésben, fejlődésben.
A fenti lista csak egy kis szelete annak, amit a professzor úr elmondott, de remélem, hogy ez a kis ízelítő is kedvcsináló.